«عاشورا» مدرسه عشق است/ تربیت هرگز تعطیل نمیشود
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۶۸۸۵۸۹
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حجتالاسلام والمسلمین حمید نیکزاد مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش و دبیر ستاد همکاریها عصر امروز شنبه 15 مردادماه طی سخنانی ضمن تسلیت فرا رسیدن ایام تاسوعا و عاشورای حسینی اظهار کرد: حال که امسال و چند سال دیگر ایام محرم و صفر در تابستان و اوقات فراغت دانشآموزان قرار گرفته است، خانوادهها، مدیران، مربیان و مبلغان دلسوز، فرصت بیشتری جهت تربیت عاشورایی کودکان و نوجوانان به دست آمده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
* رهآورد شور حسینی، رشد ملکات نفسانی
دبیر ستاد همکاریهای حوزه علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد: باید از تمام فرصتها بهره جست و جلوههای حرکت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را به تصویر کشید، زیرا ذکر وقایع محرم و صفر به ویژه مصائب عاشورا، اگرچه شور و احساسات انسان را بر میانگیزاند، امّا این شور و احساسات زمینهساز پرورش انسان و رشد ملکات نفسانی میشود و شایسته است از این فرصت به نحو مطلوب در جهت تربیت کودک و نوجوان استفاده شود.
حجتالاسلام والمسلمین نیکزاد بیان کرد: طبیعی است در فصلی قرار داریم که مدارس از لحاظ آموزشی تعطیل است، اما به تعبیر شهید باهنر تربیت هرگز تعطیل نمیشود و فراموش نکنیم مدرسه به تنهایی نمیتواند از عهده تعلیم و تربیت برآید و همه کمبودها را جبران کند.
وی تصریح کرد: عاشورا مدرسه عشق است و انسان هر چه بیشتر و با معرفتتر پای درس این آموزگار بنشیند، بهتر رشد و پرورش مییابد.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: بر اساس سند تحول بنیادین، بسیاری از نهادها، فرهیختگان حوزه و دانشگاه، خانواده و سایر مجموعههای فرهنگی، تبلیعی، رسانهای، تربیتی باید در به سرانجام رساندن بار سنگین تعلیم و تربیت فعال باشند و به آموزش و پرورش کمک کنند.
* ارتقا هویت دینی در مکتب عاشورا
حجتالاسلام والمسلمین نیکزاد گفت: اکنون که پایگاههای اوقات فراغت فعال هستند و خوشبختانه طلاب و روحانیون جوان نیز در فصل تبلیغی قرار دارند، شایسته است با تلاش مضاعف و بهرهگیری از انفاس قدسی شهدای کربلا، فرزندان را شجاع، کوشا، دین محور، آزاده، خانواده دوست، ظلم ستیز و داری هویت دینی در مکتب عاشورا تربیت کنیم.
وی اذعان کرد: سبک زندگی امام حسین علیه السلام و شهدای کربلا به گونهای است که پیامهای این حماسه جاودان در طول حیات بشر همواره موجب رشد و پیشرفت بوده است.
مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش، ابزار هنر را لازمه بصیرت افزایی دانشآموزان با فلسفه قیام امام حسین(ع) دانست و افزود: به مربیان پایگاههای اوقات فراغت توصیه میشود به شیوههای هنری متعدد پیام عاشورا را به نسل جدید منتقل کنند.
حجتالاسلام والمسلمین نیکزاد یادآور شد: واقعه کربلا نه یک حادثه بلکه یک دانشگاه بزرگ تربیتی و واقعهای است که بسیاری از آموزههای مهم دینی را در بر دارد، و ما میتوانیم با الگو قرار دادن جریان عاشورا، گامهای مؤثری در امر تربیت دینی کودکان و فرزندانمان برداریم.
وی با اشاره به نگاه حضرت امام حسین(ع) نسبت به فرزندان خود، اصحاب و حتی بالاتر، در برخورد اولیه با دشمنانش گفت: این نگاه آن هم در بحبوحه جنگ یک نگاه متعالی تربیتی است و جهان خشکیده از معنویت امروز نیازمند چنین آموزههایی است و زمانی که فکر کودک و نوجوان با آموزههای عاشورایی عجین باشد و از آرمانهای حسینی الهام بگیرد، در موقعیتهای مختلف زندگی اجتماعی خود رفتار و کنشگری مثبت ارائه میدهد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: عاشورا مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش دبیر ستاد همکاری های حوزه علمیه و آموزش و پرورش حجت الاسلام والمسلمین آموزش و پرورش امام حسین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۶۸۸۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ده نکته کلیدی برای معلمان دینی و استادان معارف در مدارس و دانشگاهها
به گزارش «مبلغ» حجت الاسلام ذوعلم، پیشتر در گفت وگوی مشروحی با خبرگزاری مهر، «چالشهای آموزش دینی در مدرسه» را تشریح کرده بود. مهمترین پرسش گفت وگو این بود که: « چرا خروجی چندین سال تحصیلی برخی از دانش آموزان، منجر به دیندارتر شدن آنها نمیشود.»
سایت «مُبلغ»، گزیده ای از ۱۰ نکته کلیدی مهم از این گفت وگوی مفصل را در متن زیر مرور کرده است:
۱- در حال حاضر یک معلم دینی با یک کتاب دینی در آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند موجب دین دار تر شدن دانش آموزان شود.
۲- تربیت دینی فراتر از آموزش دین است و کاملاً با هم متفاوت است اما برای اینکه بتوانیم تربیت دینی به معنای جامع را در نوجوانان و جوانان ایجاد کنیم باید از بسترهای تعاملی استفاده کنیم.
۳- در خارج از کلاس و مشارکت جوانان و نوجوانان را در اندیشههای دین را توسعه بدهیم و بتوانیم.
۴- بر اساس نیازها و شبهات، پاسخهای فکری محتوا را بازتولید کنیم.
۵- مدیر مدرسه، مدیر آموزش و پرورش، رئیس دانشکده و دانشگاهها خودشان به یک سطح قابل قبولی از تربیت دینی دست پیدا کرده باشند و در فرایند مدیریت خودشان آن را بروز دهند.
۶- مدیران مدارس و رئیس دانشگاه ها، با دانش آموزان و دانشجویان از آغاز باید وارد یک رابطه دوستانه و فکری شده تا بتواند دغدغهها و پیشنهادها و انتقادات و نیازهای دانشجویان را پاسخ بدهد
۷- دانشجویان از هر گروهی و از هر عقیدهای احساس کنند که دیده و شنیده میشوند. دانش آموز باید احساس کند که مدیر و معلمان تعاملاتشان با دانشآموزان، مبتنی بر تکریم است. ما به یک تقویت، تربیت مدیریت و کنش گری در جامعه و مدارس و دانشگاهها نیاز داریم.
۸- باید تأملاتی برانگیخته شود که فطرت این دانش آموز را برانگیزد و موانع را برای او برطرف کند که بتواند به نقطه مطلوب دست پیدا کند. نظام درسی کنونی ما که درس را باید دانش آموز حفظ کند تفاوتهای زیادی با نیازها و اولویتهای دانش آموزان دارد و یک احساس اجبار برای دانش آموز القا میکنیم پس قطعاً این محتوا را نمیتوان به دانش آموز رساند.
۹- مردمی کردن امر تربیت بخصوص در آموزشهای مدرسههای دوره ابتدایی لازم است یعنی بتوانیم از توانمندیهایی که در جامعه وجود دارد از مساجد، از دارالقرآن ها، از مردم از والدین از این توانمندیها استفاده کنیم و بتوانیم این توانمندیها را به مدارس وصل کنیم. این امر نیاز به اینکه در ساختار اداری ما یک نوع انبساط و تدابیر تحولی اتخاذ شود تا بتوان این کار را انجام داد.
۱۰- بعضی از مدارس غیر دولتی ما حتی تأکیدهای خیلی زیادی برای حجاب برتر و اجباری کردن چادر در مدرسه دارند ولی این یک امر ظاهری و ویترینی است و از آنجایی که کار فکری و درونی برای صورت نگرفته باعث موضع گیری ها و مقاومت منفی هم میشود.
باید حجاب کامل اسلامی و پوشش هنجار مند را به عنوان یک مقررات و ضابطه قرار دهیم و نسبت به آن قانون هم باید دانش آموزان و خانواده را توجیه کنیم چرا که محیطهای بیرونی و خانواده با هم تفاوت دارند.